Język techniczny w obszarze systemów ERP jest zawiły i skomplikowany z uwagi na złożoność zagadnienia. Dlatego przygotowaliśmy listę skrótów, które chcemy krótko wyjaśnić.
APS - Advanced Planning and Scheduling
Narzędzie do zaawansowanego planowania i układania produkcji. Optymalizuje produkcję w celu poprawy wydajności.
API - Application Programming Interface
Zestaw reguł i protokołów do komunikacji i wymiany danych pomiędzy aplikacjami. Korzystając z API możemy łączyć system ERP z innymi rozwiązaniami, które funkcjonują we firmie. C
BI - Business Intelligence
Narzędzia do zbierania, analizy i prezentacji danych biznesowych. Głównym celem BI jest wsparcie osób decyzyjnych w ocenie realizacji strategii oraz planowaniu.
BOM - Bill of Materials
Lista surowców i półproduktów potrzebna do wyprodukowania wyrobu gotowego.
BPM - Business Process Management
Metodologia analizy, projektowania, monitorowania oraz poprawy procesów biznesowych we firmie. BPM poprawia w sposób ciągły procesy biznesowe.
CRM - Customer Relationship Management
System zarządzania relacjami z klientami, który pomaga firmom w organizacji, automatyzacji i synchronizacji sprzedaży, marketingu, obsługi klienta oraz wsparcia technicznego w celu poprawy satysfakcji i lojalności klientów.
DMS - Document Management System
System informatyczny do zarządzania obiegiem dokumentów we firmie.
EDI - Electronic Data Interchange
System do standaryzacji elektronicznej wymiany dokumentów. EDI pozwala automatycznie przesyłać np. zamówienia, faktury i inne dokumenty handlowe.
ERP - Enterprise Resource Planning
Zintegrowany system informatyczny wspomagający zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa poprzez koordynację i automatyzację kluczowych procesów biznesowych, takich jak finanse, produkcja, sprzedaż i logistyka.
FIFO - First In, First Out
Metoda zarządzania magazynem, w której najdłużej przechowywane zapasy odpuszczają magazyn jako pierwsze.
HRM - Human Resource Management
System informatyczny do zarządzania zasobami ludzkimi. Podstawą systemu jest portal pracowniczy, który pozwala pracownikom samodzielnie zarządzać swoimi sprawami kadrowymi.
JIT - Just In Time
Metoda Just In Time polega na takim ułożeniu produkcji oraz logistyki aby poziom utrzymywanych zapasów był możliwie jak najmniejszy.
KPI - Key Performance Indicators
Kluczowe wskaźniki wydajności i efektywności procesów. Mierzone, kontrolowane i analizowane na bieżąco służą do poprawy procesów.
LIFO - Last In, First Out
Metoda zarządzania magazynem, w której najkrócej przechowywane zapasy odpuszczają magazyn jako pierwsze.
MES - Manufacturing Execution System
System do rozliczania realizacji planów produkcyjnych i raportowania o awariach w czasie rzeczywistym.
MRP - Material Requirements Planning
MRP to narzędzie do planowania potrzeb materiałowych na podstawie harmonogramów produkcji. System oblicza ilości surowców i półproduktów potrzebnych do realizacji produkcji.
QMS - Quality Management System
System do dokumentacji realizacji procesów z obszaru kontroli jakości. QMS pomaga spełniać wymogi jakościowe wynikające z przepisów oraz standardów branżowych.
ROI - Return on Investment
Zintegrowany system informatyczny wspomagający zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa poprzez koordynację i automatyzację kluczowych procesów biznesowych, takich jak finanse, produkcja, sprzedaż i logistyka.
SaaS - Software as a Service
Oprogramowania udostępniane jak usługa. Zazwyczaj w modelu SaaS występuje opłata abonamentowa za oferowanego produktu.
SCM - Supply Chain Management
Zarządzanie łańcuchem dostaw od surowców po wyroby gotowe. SCM łączy procesy zaopatrzenia, magazynowa, produkcji i transportu w celu poprawy terminowości produkcji oraz dostaw.
SLA - Service Level Agreement
Umowa między dostawcą usług a klientem określająca takie aspekty jak: czas odpowiedzi, czas naprawy oraz inne kryteria związane z jakością dostarczanych usług.
SOP - Standard Operating Procedure
Zestaw instrukcji, które krok po kroju opisują standard realizacji procesów i zadań w organizacji. Głównym celem wprowadzania instrukcji jest redukcja błędów oraz zapewnienie jakości.
TCO - Total Cost of Ownership
Całkowity koszt posiadania w przypadku systemów ERP uwzględnia: koszt zakupu licencji, koszt wdrożenia, koszt szkoleń, koszt infrastruktury IT, koszt roboczogodzin pracowników podczas wdrażania systemu, koszt użytkowania, koszt aktualizacji.
WMS - Warehouse Management System
Oprogramowanie do zarządzania i realizacji operacji magazynowych. Systemy WMS pomagają optymalizować wykorzystanie przestrzeni magazynowej oraz poziom zapasów.